VEGGETON.COM

Zapraszam pod nowy adres mojego bloga --> link to veggeton.com!

Welcome to my website !

Naprawdę łatwy pierwszy chleb żytni na zakwasie / Really easy first sourdough rye bread

By Saturday, March 28, 2015 , , , , ,

Bardzo łatwy do przygotowania domowy chleb na mące żytniej. Mięciutki i delikatnie wilgotny miąższ z chrupiącą skórką. Zamiast słonecznika można użyć pestek dyni lub innych ulubionych nasion.

Dobry chleb to podstawa, a te ze sklepów mają liczne spulchniacze i polepszacze, już nie wspominając o ich świeżości. Dzisiaj udało mi się upiec mój pierwszy chleb na własnym dopieszczonym zakwasie. Jestem zachwycona, bo po przeczytaniu wielu przepisów i poradników wreszcie załapałam pierwsze kroki pieczenia chlebów. Czuję ogromną satysfakcję gdy wychodzi to czego oczekuję. Teraz już mam swój własny zakwas, który mogę używać tak długo jak tylko mam na to ochotę. Przepis zgodnie z którym podążałam znalazłam na Around The Kitchen Table. Początkowo bardzo się go trzymałam, ale każdego kolejnego dnia czułam się coraz swobodniej i nie musiałam do niego zaglądać tak często jak na początku. Teraz tylko muszę "uśpić" zakwas w lodówce i dokarmiać raz w tygodniu. Tym sposobem, będę mogła piec chleb około dwa razy na tydzień.
Już wcześniej piekłam proste bułeczki i bagietki. Jestem w stanie je robić bez przepisu, ponieważ wiem jaką dobre ciasto powinno mieć konsystencję. Natomiast w przypadku chleba, swój pierwszy bochenek wolałam bezpiecznie upiec według przepisu. Prosty chleb żytni na który się zdecydowałam został opublikowany przez Piekarnie Wypieków aż sześć lat temu.
Już po woli planuję kolejny chleb rosyjski, którego jednym ze składników są ziemniaki. Jestem bardzo ciekawa jak będzie smakować i jak wyjdzie. Jest, aż tyle możliwości pieczenia chlebów, że już nie mogę się doczekać, żeby wypróbować wszystkie przepisy po kolei. Od tych z dynią, przez te z orzechami i kończąc na tych z suszonymi pomidorami i przyprawami. Liczę, że po przerobieniu wielu przepisów w końcu nabiorę tyle wprawy, że trym razem inni będą korzystać z moich przepisów.


Składniki:
( 1 średni bochenek )

zaczyn:

1 łyżka zaczynu żytniego 100% hydratacji ( dokarmionego 12 godzin wcześniej )
150 g mąki żytniej chlebowej ( typ 720 )
150 ml wody

ciasto właściwe:

380 g mąki żytniej ( typ 720 )
200 ml wody w temperaturze pokojowej
1 1 / 2 łyżeczki soli
50 gram nasion słonecznika

Przygotowanie:

1. W dużej misce mieszam wszystkie składniki na zaczyn. Zostawiam na 12 godzin w ciepłym miejscu ( temperatura pokojowa ).

2. Prażę nasiona słonecznika i odstawiam na bok do ostygnięcia.

3. Po 12 godzinach do miski z zaczynem dodaję składniki na ciasto właściwe. Mieszam na gładką, jednolitą masę, na końcu dodaję uprażonego i ostudzonego słonecznika. Nie mieszam za długo bo masa szybko gęstnieje. 

4. Przekładam ciasto do wysmarowanej oliwą z oliwek i wysypanej mąką razową keksówki o wymiarach 25-30 cm. Przykrywam szmatką kuchenną i odstawiam na około 2 - 6 godzin do wyrośnięcia ( u mnie było 5 godzin ).

5. Wyrośnięty chleb delikatnie wkładam do zimnego piekarnika i nastawiam na 230*C, piekę przez 30 min. Następnie zmniejszam temperaturę do 210*C i piekę następne 30 minut.

po ostudzeniu kroję i podaję z pastami lub pasztetami

Very easy to prepare home made bread based on rye flour. Spongy and delicately moist pulp with crispy skin. Instead of sunflower seeds you can use your favorite ones, for example pumpkin ones.


Good bread is a basic, this ones from the shops contains numerous rippers and improvers. I do not mention their freshness. Today I was able to bake my own first bread on mine sourdough. I am delighted, that I got first steps how to make breads. I feel satisfied when I plan something and it comes true. At the moment I have my own sourdough which I can use as long as I want. Recipe which I followed was founded on Around The Kitchen Table. At the beginning I carefully sticked to it, but every next day I was feeling more confident, because of understanding its scheme. Now I just have to "make it sleep" in fridge and feed it once a week. This way, I will be able to bake breads twice a week.
Lately, I have baked some rolls and baguettes. I am able to do them without recipe, because I know how good batter should look. However in bread case, I decided to make it safely, with recipe. Easy rye bread recipe which I choose was published by Piekarnie Wypieków six years ago.
I am already planing my next russian bread. Where one of the ingredients are potatoes. I am so curious how its gonna taste and how its gonna come out. There is a lot of possibilities to bake a bread. I can not wait to try all recipes. Starting from the one with pumpkin, through nuts ones and finishing on dried tomatoes and spices ones. I wish, that after all this recipes, I will acquire practice, so this time others gonna try mine own recipes.


Ingredients:
( 1 medium loaf )

leaven:

1 tbsp rye sourdough 100% hydration ( feeded 12 hours before )
150 g rye bread flour ( type 720 )
150 ml water

batter:

380 g rye bread flour ( type 720 )
200 ml water room temperature
1 1 / 2 tsp salt
50 gram sunflower seeds

Preparation:

1. In a big bowl combine all ingredients for leaven. Leave it for 12 hours in warm place ( room temperature ).

2. Roast sunflower seeds and set aside to cool down.

3. After 12 hours add all batter ingredients to the bowl with leaven. Mix till is smooth mass, in the end add roasted and cooled down sunflower. Do not mix too long, because batter become thick.

4. Transfer the batter to greased with olive oil and sprinkled with rye flour form ( 25 - 30 cm ). Cover with kitchen cloth and set aside for 2 - 6 hours to rise ( for me it took 5 hours ).

5. Raised bread place delicately in the oven. Set it for 230*C and bake for 30 minutes, after this time reduce temperature to 210*C and bake for another 30 min.

after cooling down serve with paste or pates


Spróbuj też / You Might Also Like

0 komentarze